maanantai 31. toukokuuta 2021

Sytomyssyt ja orkideat

 

 

Muutaman sytomyssyn olen saanut taas neulottua, samalla helpolla mallilla. Ja lisää on tulossa. Puuvillalangoista nuo tikuttelin.

Ja oli ihan pakko laittaa kuvia noista minun orkideoistani. Täällä pysyvät mukavasti kuvat tallessa. Valkean orkidean sain viime kesänä ja nyt se innostui puskemaan toistakymmentä nuppua, ensimmäinen kukka aukesi eilen.

 

Lilan orkidean sain äitienpäivänä  🌸 Siinä on kolmessa varressa yhteensä parikymmentä kukkaa.

Viime talvena minulla oli enimmillään kolmetoista orkideaa, mutta jouduin hävittämään ne kaikki. Pääsi livahtamaan villakilpikirva-ötökkä minun "orkideatarhaani". Olis pitänyt jättää se kolmastoista orkidea ostamatta, kun kaupantekijäisinä sain tuon ötökän. Ja sehän levisi vauhdilla muihin orkideoihini, vaikka yritin kaikin mahdollisin myrkyin sitä ja sen kavereita tainnuttaa. Mutta olivat sitkaampia kuin minä, mulla "paloi päreet" ensin 😡

No, opinpahan ettei kannata ahnehtia liikaa, vähempikin riittää ja pienestäkin voi iloita 🙂

Mukavaa alkanutta viikkoa t. Aila-Riitta

 

2 kommenttia:

  1. Niin kauniita sekä myssyt että orkideat! Minun orkideani ovat voineet jo pari kolme vuotta huonosti vaikka ei niissä mitään "vieraita" ole havaittukaan. Kukkivat vain muutamalla kukalla jos ollenkaan ja onpa kaksi kuollut hellästä hoidostani huolimatta. En tiedä, missä on vika, kun mielestäni olen hoitanut niitä kuten ennekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä ne vielä innostuvat sinunkin orkideasi kukkimaan. Hyvässä hoidossa ovat, vieläkö sinä niitä "kahvittelet"? Minun viimetalvisille ei auttanut edes kahvihörpyt 😉 Vaikka sitäkin sinulta saamaa hyvää vinkkiä kokeilin. Tuossa valkeassa on tosi isot ja kauniit kukat.

      Poista