maanantai 2. elokuuta 2021

Taulakääpä


Koivunoksaan korkealle teki taulakääpä pesän 😊


Marjaretkellä törmäsin tällaiseen luonnon ihmeelliseen yhteiseloon. Kumpi oli ensin, oksa vai kääpä? 

Minun vähäisen "kääpätuntemukseni" mukaan tämä yksilö mahtaa olla taulakääpä 🤔

Ja sitten minä (totta kai) aloin syventämään tietojani käävän  elämästä.

Taulakääpä on lehtipuiden lahottajasieni, etenkin koivujen, josta tämäkin kuva on hyvä esimerkki. 

Ristikkoja ratkoneena tiesin kyllä, että taula liittyy sytytykseen ja taulakäävästähän saadaan sytykettä. Oppimani uuden tiedon mukaan, saamelaiset käyttivät muinoin taulakääpää taulaamishoitoihin, jossa käävän kytevää tuhkaa annettiin putoilla iholle, ja sillä oli parantava vaikutus.

Tiedon mukaan yli 5000 vuoden takaa on löytynyt taulakääpää. Alppien jäätiköltä löytyneeltä muumioituneelta Jäämies Ötziltä on löytynyt tulentekovarusteissaan  taulakääpää. Toisen teorian mukaan kääpää olisi ollut hänellä mukana lääkintäsienenä. Entisinä aikoina taulakäävän maltoa käytettiin verenvuodon tyrehdyttämiseen.


Luonnon parantava voima 🙂

Näitä C-vitamiinipitoisia vadelmia sain tältä luontoretkeltä kotiinviemiseksi. Meillä näitä kutsutaan vaaraimiksi.

 

Päivänjatkoja 

toivottaa Aila-Riitta

2 kommenttia:

  1. Sainpa minäkin luonnontiedpn oppia nyt. 😊 Minulla tuo kääpien tuntemus on siinä, että juuri ja juuri tunnistan käävän kääväksi. Tai ainakin luulen niin.😏 Sen kyllä olen tiennut, että tulen tekoon sitä on muinoin käytetty. Sen sijaan tunnistan kyllä vadelmat, joita olen oppinut sanomaan vatuksi. Hyvällä marjallakin lienee monta nimeä. 😃

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla nämä luontoretket tahtovat jatkua myöhemmin sisätiloissa. Nytkin, marjaretken jälkeen varmaan kaksi tuntia vierähti näissä uuden oppimisissa 🙂 Yllättävä tuo lääkinnällinen käyttö, ainakin minulle. Noita vaaraimia/vattuja onkin nyt aika hyvin. Mustikoiden kanssa tosi makea marja 😋

      Poista